Partyzánka se neustále snaží hledat pro naše žáky zajímavé projekty a příležitosti, kterými můžeme zkvalit proces vzdělávání. Jedním z cílů letošního školního roku je propracovat systém občanského vzdělávání na naší škole a zakomponovat tuto vzdělávací oblast do výuky jednotlivých, zejména společenskovědních, předmětů. Jednou z těchto příležitostí je projekt "Škola aktivního občana", který začíná pro naše deváťáky toto úterý 1. listopadu. A o co v projektu jde?

Centrum péče pro komunitní péči Plzeň - náš projektový partner

Centrum péče pro komunitní péči Plzeň se věnuje především občanskému vzdělávání, speciálně se zaměřením na podporu místním komunit. Jejich koncepce se sestává z přesvědčení, že každý občan má právo podílet se na zásadních rozhodnutích v jeho obci či regionu. Napomáhají proto s vedením diskuze s veřejností při řešení rozvoje obcí, podporují poskytovatele sociálních služeb v jejich činnostech směřovaných k občanům v tíživých situacích. S tím souvisí rovněž podpora výchovy k občanství, která vede žáky k respektování názorů druhých a posiluje jejich vztah k místu, kde žijí a studují. Tato témata se v současnosti stávají více než aktuálními. Potřeba rozvíjet u žáků aktivní občanství je pro školství zcela zásadní, proto je prioritou i na naší škole. Žáci by se tak pod vedením zkušených lektorů a na základě skutečných kauz v ČR měli osvojit například sestavení žádosti o informaci na příslušném úřadě, sestavení petice nebo analyzovat problém ve svém okolí. Součástí bude rovněž blok o právním povědomí, informace z legislativy.

Cíle projektu - posílení občanských kompetencí

Cílem projektu je posílit občanské kompetence žáků základních a středních škol prostřednictvím pilotního ověření a vytvoření vzdělávacího programu, který žákům ukáže příklady, přínosy a konkrétní možnosti zapojení se do občanského a politického života. Pro tento rok byla vytvořena metodika pro základní a střední školy, která má být ověřena na zmíněných stupních škol. Cílem projektu je rovněž vznik webového portálu, kde budou materiály k dispozici pedagogům ZŠ a SŠ. Metodika je zaměřena na praktické vyučování, představuje využití právních nástrojů občanské participace na rozhodování, kdy žáci získávají povědomí o organizaci veřejné správy v ČR, dělení na samosprávu a státní správu, jejich kompetencích a principech fungování, to vše doplněno právním základem o principech správního práva a politického uspořádání místní a regionální správy. Projektu se účastí celkem 5 škol, z toho 4 střední školy a 1 základní škola (ZŠ Partyzánská). V případě základní školy bylo doporučeno realizovat projekt v 9. ročníku.

Jak bude projekt probíhat?

Lektoři z CpKP ve 2 projektových dnech (odstup 1 týdne) odpilotují metodiku. Učitel výchovy k občanství do výuky nezasahuje, je pouze pozorovatel. Zároveň poskytuje zpětnou vazbu k projektům, poskytuje komentář k metodice, vytváří vlastní metodické listy, které by zmíněnou metodiku CpKP vhodně doplnily, tj. vstupuje do metodiky. Projektové dny se na naší škole uskuteční ve dnech: 1. 11. a 8. 11., budou probíhat od 8:00-14:00, tj. po celý den.