ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
VZDĚLÁVÁNÍ A INSPIRACE NA ZŠ PARTYZÁNSKÁ
reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_0220005379 Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Celkové náklady projektu: 1 218 793,-Kč
Doba trvání projektu: 3.2.2017 - 2.2.2019
Cíl projektu:
Cílem projektu je zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích a posílení vzdělávání pedagogických pracovníků. Aktivity jsou realizovány prostřednictvím čtenářských klubů, klubů zábavné logiky a doučovacích aktivit. Součástí projektu je vytvoření pozice sociálního pedagoga.
Aktivity projektu:
Sociální pedagog
Cílem této aktivity je poskytnout škole personální podporu. Aktivita umožňuje hledat účinná opatření poskytnutá dětem ohrožených školním neúspěchem. Mezi hlavní úkoly soc. pedagoga patří:
- podpora vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí
- prevence obtíží v oblasti chování
- vzdělávání pedagogů školy a zvyšování jejich povědomí v sociálních otázkách
- posilování komunitního charakteru školy
- spolupracovat s ostatními organizacemi - Policie ČR, PPP, SPC, OSPOD apod.
- poskytovat sociálně právní poradenství a sociální terapii s problémovými jedinci
- zprostředkovávat pomoc odborných poradenských a zdravotnických pracovišť
- zaměřit se na včasné odhalení ohrožených dětí
- spolupracovat na realizaci tématických programů zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů
- poskytovat pomoc rodinám, ve kterých nejsou podmínky pro domácí přípravu
- koordinovat kariérové poradenství, spolupracovat s třídními učiteli, učiteli, vychovateli, rodiči a organizacemi, které se zabývají kariérovým poradenstvím
- řídit mentorské programy, exkurze, besedy, dny otevřených dveří
Vzdělávání pedagogických pracovníků - DVPP
Cílem aktivity je podpořit růst pedagogických pracovníků pomocí dlouhodobého vzdělávání a průběžného sebevzdělávání. V rámci realizace projektu jsou pedagogové zapojeni do následujících vzdělávacích programů:
- Čtenářská gramotnost (v rozsahu 16 hodin)
- Matematická gramotnost (v rozsahu 16 hodin)
- Inkluze (v rozsahu 8 hodin)
- Mentoring (v rozsahu 56 hodin a 80 hodin)
Sdílení zkušeností ped. z různých škol prostřednictvím vzájemných návštěv
Cílem je podpořit pedagogy základních škol ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím vzájemné výměny zkušeností mezi pedagogy z různých škol v rámci ČR. Do této aktivity jsou zapojeni celkem 4 pedagogové naší školy.
Tandemová výuka na ZŠ
Cílem je prohloubit spolupráci pedagogických pracovníků základních škol (a budoucích pedagogů) v oblasti podpory společného vzdělávání, rozvoje základních gramotností (ČG,MG) a rozvoje klíčových kompetencí. Díky spolupráci se zlepší kvalita výuky, která bude mít pozitivní vliv na výsledky žáků. Aktivita je určena pro dva pedagogy, kteří společně naplánují a zrealizují 10 vyučovacích hodin v průběhu pěti po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka. Po každé vyučovací hodině proběhne reflexe včetně zhodnocení využitých metod a vlivu na vzdělávací procesy a výsledky žáků.
CLIL ve výuce na ZŠ
Cílem je prohloubit znalosti pedagogických pracovníků (těch, kteří nevyučují vzdělávací obor Cizí jazyk) a zároveň zvýšit jejich kompetence ve využívání metod CLIL při výuce nejazykových předmětů. Do této aktivity je zapojeno celkem 8 pedagogických pracovníků školy a dvě lektorky anglického jazyka.
Nové metody ve výuce na ZŠ
Cílem šablony je prohloubit profesní kompetencepedagogických pracovníků prostřednictvím vzájemné spolupráce s využitím prvků mentoringu. Obsahem šablony je spolupráce pedagogického pracovníka, který má zkušenosti a potřebné znalosti v konkrétní oblasti forem a metod práce s dalšími dvěma kolegy. Pro realizaci této šablony jsme si vybrali oblast čtenářské gramotnosti.
Čtenářský klub pro žáky ZŠ
Cílem aktivity je realizace čtenářského klubu pro žáky základní školy. Má formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí. Takto získané znalosti, dovednosti a kompetence se také promítací i do povinné složky vzdělávání žáka. Aktivita umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Šablona je realizována v min. rozsahu 16schůzek (90 minut) v období pěti po sobě jdoucích měsíců.Po dobu trvání projektu realizujeme celkem 12 čtenářských klubů.
Klub zábavné logiky a deskových her pro žáky ZŠ
Cílem aktivity je realizace klubu zábavné logiky a deskových her pro žáky základní školy. Má formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí. Aktivita vede k rozvoji logického (ale i informatického) a strategického myšlení žáků. Takto získané znalosti, dovednosti a kompetence se také promítací i do povinné složky vzdělávání žáka. Aktivita umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Šablona je realizována v min. rozsahu 16schůzek (90 minut) v období pěti po sobě jdoucích měsíců. Po dobu trvání projektu realizujeme celkem 12 klubů zábavné logiky a deskových her.
Doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem
Cílem aktivity je podpořit žáky ohrožené školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování. Doučování probíhá v rozsahu minimálně 16 hodin, a to jedenkrát týdně (60 minut) pět po sobě jdoucích měsíců. Po dobu trvání projektu realizujeme celkem 24 doučovacích klubů.
ŠKOLNÍ ROK 2016/2017
Ve dnech 1. 11. a 8. 11. na ZŠ Partyzánská v České Lípě uskutečnil projekt s názvem „Škola aktivního občana“. Vzbudit v žácích zájem o současné dění v jejich bezprostředním okolí – to byl úkol pro Centrum péče pro komunitní péči, které sídlí v Plzni a věnuje se především občanskému vzdělávání, speciálně se zaměřením na podporu místním komunit. Jejich koncepce se sestává z přesvědčení, že každý občan má právo podílet se na zásadních rozhodnutích v jeho obci či regionu. S tím souvisí podpora výchovy k občanství, která vede žáky k respektování názorů druhých a posiluje jejich vztah k místu, kde žijí a studují. Tato témata se v současnosti stávají více než aktuálními. Potřeba rozvíjet u žáků aktivní občanství je pro školství zcela zásadní, proto je prioritou i na naší škole.
Samotným cílem projektu je posílení občanských kompetencí žáků základních a středních škol prostřednictvím vzdělávacího programu. Ten žákům přiblíží příklady, přínosy a konkrétní možnosti zapojení se do občanského a politického života. Stěžejním bodem ověřování je nově vytvořená metodika pro základní a střední školy. Metodika je zaměřena na praktické vyučování, představuje využití právních nástrojů občanské participace na rozhodování, kdy žáci získávají povědomí o organizaci veřejné správy v ČR, dělení na samosprávu a státní správu, jejich kompetencích a principech fungování, to vše doplněno právním základem o principech správního práva a politického uspořádání místní a regionální správy.
Ve zmiňované projektové dny, které vedla lektorka Marie Kubalíková, se žáci 9. ročníku nejprve zamýšleli nad pojmem „aktivní občan“, pokusili se definovat problémy z jejich okolí, ale i nešvary celorepublikové. Ve vytvořených pracovních týmech se pokoušely stanovit konkrétní postup a cíle vybraného problému, nastínit strany odpůrců a spojenců, zamyslet se nad historií, resp. vývojem, samotného problému a nahlížet na danou problematiku i z hlediska legislativy. Výsledky svého snažení (nalezené a utříděné informace) prezentovaly o týden později. Jelikož v průběhu projektu vyvstalo i mnoho otázek a v některých žácích se skutečně projevil „aktivní občan“, bylo nutné žáky seznámit i se sestavením žádosti o informace, o pravidlech sepisování petice nebo o dalším projevu přímé demokracie, referendu.
Veškeré informace ohledně projektu bude možné nalézt na připravovaném webového portálu. Zde budou ověřené materiály (včetně výsledků práce žáků) k dispozici pedagogům ZŠ a SŠ. Projektu se v ČR účastí celkem 5 škol, z toho 4 střední školy a 1 základní škola (ZŠ Partyzánská).
Věříme, že žáci na základě získaných informací pochopili principy občanské angažovanosti. Vědí, jaké kroky mohou jako občané podniknout. Věříme, že dříve nebo později dokáží využít svých občanských práv a změní to, co se jim nelíbí.
Mgr. Petra Slámová
Fotogalerii z projektu si můžete prohlédnout zde